"Made in China"

Jag motsätter mig OS i Beijing av flera anledningar. Jag anser att ett land som tillåts hålla de olympiska spelen bör uppfylla ett minimumkrav på demokrati och grundläggande mänskliga rättigheter. Sådant hade man förr. Eller har jag missat något? Hur som helst brister Kina på många punkter. Jag ställer mig tveksam till censuren av internet, det faktum att det varken råder yttrandefrihet eller religionsfrihet, Tibet-frågan, med mera. Det som är positivt är att en debatt väckts och att OS i Beijing har mött så starka protester. Debatt är alltid viktigt! Däremot är det fortfarande avskyvärt i mina ögon att från den demokratiska världens sida på detta sätt sponsra en diktatur som varje dag mördar människor för deras åsikters skull.  

Av denna anledning har jag sedan OS invigningen valt att bojkotta media som sänder från Beijing. Det vill säga tv, radio, tidningar.. Internet är enda undantaget, men eftersom jag endast besöker bloggar och facebook då och så undviker jag sidor som innehåller sändningar från och information om OS. Det har varit ett enkelt val. Jag har inte haft mycket till "liv" då hela min värld under semestern kretsat kring nya lägenheten och flytten. Jag har verkligen önskat att jag kunnat göra någonting mer konkret än min fredliga, naiva protest utan anhängare. Vad är en enda person mot det land med störst antal invånare i världen? Visst, gå med i en grupp på Facebook, skriv på en protestlista, debattera, tänd ett ljus för Tibet, med sen då?

Tankarna får mig att stanna upp. Jag befinner mig i lägenheten i full färd med att skruva ihop mina nyinköpta IKEA-möbler. Blicken dras mot vad jag håller i handen. Delarna till stolen "STEFAN" som ska skruvas ihop och lappen som sitter klistrad på den. STEFAN, IKEA.. Made in China. Jag håller andan i en sekund. Två sekunder. När vet vi egentligen att det är dags att ge upp våra naiva idéer om att vi faktiskt kan påverka någonting som är större än vi någonsin kunnat föreställa oss? Jag vet det men vill inte tänka på det. Västvärlden är beroende av länder som Kina. Vi har byggt upp hela vårt samhälle på andra människors bekostnad. Vi betalar ett lägre pris. Människor på andra sidan jorden betalar för vår välfärd med, blod, svett och tårar. 

Diktaturer som styr sitt folk med järnhand fortsätter att begå allt grymmare brott mot mänskliga rättigheter. Vi kan inte ställa krav eftersom vi drar nytta av dem. För att vi vill köpa stolen STEFAN för 149 kr. Jag har inte bara misslyckats med att bojkotta Kina, i själva verket sponsrar jag till och med landet, precis som de flesta andra gör. Är det verkligen dags att ge upp nu? Är det dags att en gång för alla växa upp och börja sätta på sig skygglapparna? Sluta se och sluta höra allt elände som pågår. Erkänna för sig att man är en del av alltihop vare sig man vill eller inte? Världen är grym men framförallt är den cynisk. Allt som betyder något är pengar, och i vilka riktningar pengarna rör sig. När pengarna talar är min tysta protest till ingen nytta.       

 Buddhistmunkar protesterar mot våldet

 Bild från ett kinesiskt koncentrationsläger (arbetsläger). Bland fångarna finner vi bland andra Falun Gong- utövare. Bristen på organ för transplantation gör att många av dem mördas och deras organ förs till olika sjukhus. Kropparna kremeras för att förstöra "bevisen". 


(Slutligen, min anmärkning.)

Jag sökte på Google och fann otroligt stötande bilder jag valt att inte publicera. Bilder föreställande bland annat torterade människor och djur. Utnyttja internet och ta reda på mer om denna diktatur. Är bilden jag ger av Kina för politiskt vinklad? Passa på att sök andra källor, bilda din egen uppfattning. Det kinesiska folket har inte den möjligheten. I Kina censureras Google.
          

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0