Hyckleriets äckligaste högtid

Första julen någonsin utan morfar. Har lagat mat sedan imorse men slutade nyss och gick upp och satte mig vid datorn istället. Så att inte mamma skulle se att jag grät. Vi försöker gå vidare trots allt. Jag antar att högtiderna är värst. 



Julen är för övrigt hyckleriets äckligaste högtid. Jag förstår att man ljuger för barn om att Tomten finns. Sanningen om världen är för fruktansvärd. Det finns ingen god varelse som delar ut presenter åt världens alla barn och gör dem lyckliga under julen. Fattiga barn får inga julklappar. Faktum är att många av dem inte ens har rent vatten, än mindre mat. Alkoholisters barn får stryk och gråter hela julen igenom. Hemlösa spenderar julafton frysandes utomhus mitt i iskalla vintern. I bästa fall rejält alkoholpåverkade och i bästa fall får de sova i någon trappuppgång. 

Ingenting blir bättre under julen. Barn utnyttjas världen över som soldater i väpnade konflikter. Barn säljs fortfarande som sexslavar. Barn dör av svält, varje minut, varje dag. Samtidigt spenderar vi mer pengar än under någon annan högtid. Vi äter oanständiga mängder mat och vi vältrar oss i lyx och överflöd. Samtidigt som vi övertygar våra barn om att julen är barnens högtid och att barn världen över har det lika bra som våra egna.

Men under ytan. Under ytan är det vårt fel. Vi har rubbat världsordningen genom vårt sätt att leva. Andra människor får betala för det, varje dag, medan vi bara blundar. Som alltid. Men vi måste förändra oss för våra barns skull. Alla våra barn. Vi har tamejfan en skyldighet att se till att Tomten blir verklighet för alla barn. Vi vuxna borde för en gångs skull hålla vad vi lovar. 

Ha en god jul. Jag älskar er.

Tänk på UNICEF.       

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0