Korkade vita män

Halvdäckad i sommarens första dunderförkylning sitter jag hemma i lägenheten, hostandes och nysandes med ett duntäcke upp till hakan. Jag är säkert inne på min 8:e kopp te och snart är det dags att låta vattenkokaren jobba ytterligare. Min taktik är att liksom skölja ut alla bakterier ur kroppen. Fungerar väl sådär. Här sitter jag en tisdagmorgon i min snuviga ensamhet med en enda tanke i huvudet förutom hur krasslig jag känner mig. Nämligen "Michael Moore är ett geni". 

Jag har ägnat morgonen åt att börja läsa hans bok "Korkade vita män", som är minst lika skrämmande som den är underhållande. Denna bok minns jag att min väninna Malin var på mig om att jag skulle läsa redan när den kom ut, men av någon anledning skulle det komma att ta år innan jag väl gjorde det. Är ni precis som jag både trötta på, och rädda för, George W Bush och republikanerna så säger jag bara. LÄS DEN, LÄS DEN, LÄS DEN!

Hans starka och omskakande dokumentärfilmer "Bowling for Columbine", "Fahrenheit 9/11" och "Sicko" ger alla en minst sagt obehaglig inblick i hur det amerikanska systemet fungerar. Aldrig har jag varit så glad att jag inte är amerikan som när jag kommit i kontakt med hans verk. Jag anser att världen har fått styras alldeles för länge av korkade, maktgalna, vita män som Bush. Det är dags för förändring. 

In Obama we trust.    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0