Heritage

"Har du asiatiskt påbrå?" Den frågan ställer en kund i butiken jag jobbar till mig på fullaste allvar. Jag stannar upp en sekund. Jag har hört det förut, tro det eller ej. Tydligen är det någonting med mina ögon som gör det, just asiatisk är det flera som gissar på. Vad jag oftare brukar få höra är rysk, finsk, tysk och polsk. Men svensk är det ingen som verkar tro att jag är. "Du är finsk, det syns tydligt, jag är helt säker! Fråga dina föräldrar", sa en överförfriskad man på krogen. Jag kanske ska tillägga att jag är 100% säker på att mina föräldrar faktiskt är mina biologiska föräldrar. Jag har även blivit stoppad på gatan i centrala Stockholm av människor som frågar om jag pratar ryska. Det gör jag inte. Polska byggarbetare som frågar var jag kommer ifrån och skakar på huvudet och vägrar tro mig när jag säger "Sverige".

Släktforskning är en stor grej i min familj och jag har en tysk i släkten råkar jag veta, thats it. Men det var på 1700 talet.. "Inte konstigt att folk försöker prata tyska med dig när vi är utomlands, du som ser så tysk ut i din höga panna (!)", hävdar bästa väninnan Agnes (a.k.a "Hasse"). Har jag missat någonting? Har alla utom jag gått någon skum söndagskurs i rasbiologi i en källarlokal hos Sverigedemokraterna? Hög panna, då är hon tysk. Kombinationen blont hår och bruna ögon har inga "riktiga" svenskar, hon måste vara polsk! Blek hy och höga kindben, hon är finsk! Ärligt talat? 

Okej, jag har tydligen inte ett typiskt "svenskt" utseende, men detta är 2008 och vem sjutton bryr sig? Det är inte en stor grej för mig, varför är det det för alla andra? Missförstå mig inte, jag blir inte upprörd när människor frågar nyfiket vilket land jag kommer ifrån. Tvärtom blir jag ganska smickrad, ryska kvinnor till exempel är ofta väldigt vackra, åtminstone om man ser till hur många supermodeller som kommer därifrån. Men det är intressant eftersom så många säger samma sak och eftersom det verkar vara ett ämne som betyder väldigt mycket för många. Men asiatisk.. Det vete sjutton.
 
Avgör själv! 

  Asiatisk?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0