Rutor för magstarkt för veka män?

Plocka upp vilken tidning som helst så förstår du vad jag menar. Jämt ska det fixas, trimmas och slimmas på våra kroppar så det står härliga till. Vi lever i en värld där utseendefixering inte bara är accepterat, det är någonting självklart. Vi inte bara tillåts, utan förväntas, lägga en förmögenhet på smink eller ha en målvikt med ett BMI på 21, men det slutar inte där. Vad vi förväntar oss från män respektive kvinnor skiljer sig något enormt. Kvinnor ska se ut som tunna, försvarslösa och späda stickor, medan våra manliga vänner kan stoltsera med sexpack på magen och svällande biceps. Klassiska könsstereotyper. Gotta love it?

Jag hade en diskussion med en manlig vän till mig på telefon som blev riktigt intressant. Han hävdar att bland det värsta som finns är att se kvinnor med magrutor och att det är fruktansvärt avtändande med synliga muskler hos kvinnor. Som träningsfreak, och dessutom som den typen av kvinna som aldrig kommer vara den där jättetunna typen, men däremot har busenkelt att bygga muskler, blir jag lite illa till mods kan jag erkänna. Jag har hört detta sägas av så många män, så många gånger, och undrat varför. Ärligt talat har de aldrig en bättre förklaring än "äsch, det finns säkert män som gillar det, men för mig går det bort". Eller som en annan bekant sa en gång "jag vill inte att min flickvän ser ut att vara starkare än jag".

Heureka! Det är kanske där vi har det? Jag har sagt det förut och jag säger det igen, män är förmodligen de varelser på denna jord som har absolut vekast ego, de är så lättskrämda att man blir mörkrädd. Det som skrämmer dem allra mest är starka och självständiga kvinnor. De har ju blivit uppfostrade att vara "beskyddaren". Den stora, starke mannen som kan försvara sin tunna, veka flickvän mot allt ont här i världen. Klart som fan att de blir skrämda av en stark brud med en Mr Rabbit i byrålådan, det är liksom deras mardröm. Att de inte räcker till, att de inte behövs. För smyger sig någon på oss mitt i natten, kan vi nita den jäveln själva istället för att ropa på någon man för att hjälpa oss.

De som säger att muskler på kvinnor ser "manligt" ut har ingen aning om vad de snackar om. För de allra flesta kvinnor är det fysiskt omöjligt att se ut som en bodybuilder utan hjälp av skumma tillskott av olika slag. På vilket sätt ser jag manlig ut med magrutor, om jag fortfarande har bröst, rumpa och höfter? Måste vi tränande kvinnor tänka att vi måste gå upp ett halvt kilo i fett för varje kilo muskler för att inte skrämma bort männen? Eller jag då, som har lätt att bygga muskler. En faktor som är genetisk och som jag inte kan göra något åt, är jag körd nu? Ska jag banta ner mig, sluta träna? Eller också skiter vi i dem och skapar våra egna regler för hur vi ska se ut. Alla kvinnor är olika och det finns inget som heter "idealkroppen", bara massor av fina kroppar med olika förutsättningar. Så ger vi fan i karlarna tills de vuxit upp, blivit män, och lärt sig hantera oss.    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0