Nervös

http://www.realclearpolitics.com/epolls/2008/president/us/general_election_mccain_vs_obama-225.html

Försöker lugna mig med statistik. Detta val påverkar hela världen, en värld som tycks falla samman från alla håll och kanter. Jag förväntar mig inte att Barack Obama ska ställa allting till rätta, men med honom som president får vi en ny inrikting i världspolitiken, en ansvarsfull ledare som kan ge oss den förändring vi alla önskat så länge. Vi behöver honom, av så många skäl. Vi befinner oss i en situation då vi inte har råd att göra politiska misstag.

Vi ser tillbaka på åtta långa år med Bush-administrationen och vi ser vilka resultat de gett oss. Med McCain och Palin tar USA ytterligare ett steg i en farlig högerriktning. Vi ser en kvinna helt utan utrikespolitiska erfarenheter, en kvinna som går till val på att förneka kvinnor de rättigheter vi i generationer kämpat för, en kvinna som anser att 12 åriga incestoffer ska tvingas föda sina fäders barn för att hon vill att man ska "välja livet". Vems liv? 

Denna fruktansvärda människa är bara en hjärtattack från den totala makten. Vi ser på högersidan  inskränkta bokstavstolkande Bibelfanatiker som bombar först och ställer frågor sedan. Som hellre satsar på att undersöka eventuella encelliga organismer på andra planeter, än använder resurser till sjukvård och ett socialt skyddsnät för samhällets mest utsatta. De går till val och lovar världen minst fyra år till av krig och elände, i dessa svåra tider.     

Om fyra år är jag 25 år, snart 26. Förhoppningsvis har jag redan en egen familj. Barn som jag vill ska växa upp under tider av fred, välstånd och hopp inför framtiden. I en värld som bara blir bättre för varje dag som går. Jag har hört sägas att USA:s president är världens mäktigaste person, kanske stämmer det inte riktigt, men visst ligger det ändå ett visst mått av sanning i det. En person med så mycket makt som en amerikansk president har bör vara en person som försöker göra det han eller hon kan för att skapa stabilitet både inom det egna landet och utrikespolitiskt.

Undersökningar visar att de mest välutbildade väljarna stödjer Obama, jag tror inte att det är ett sammanträffande. För mig skulle en demokratisk regering i USA betyda hopp, och det är något jag vet att jag delar med många miljoner människor. Så mycket hopp, för så många människor, av olika bakgrund som nu står enade i det gemensamma syftet att förändra världen till det bättre. Barack Obama personifierar den kampen. Att skapa framtid och historia på samma gång.   


  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0