Teknikens under- Ronny vs Facebook

Alla som sett serien Lyxfällan vet vad jag pratar om. Människor som totalt har tappat kontrollen på sin ekonomi och drar på sig skuld efter skuld utan att betala och sedan stoppar huvudet i sanden och låtsats som ingenting. Är det synd om dem? Visst. Men när man beställer hem varor från internet för tusentals kronor och hämtar ut dem utan att betala så handlar det ju om ren stöld, eller hur? Banken hinner inte reagera i tid, och sedan söker kronofogden med ljus och lykta. Utan resultat. Hur är det möjligt? I dagens samhälle av internet-exhibitionister finns det ingenting som heter att inte synas. Varenda svensk som lever och andas har idag minst en blogg, och framförallt har de Facebook.

Idag upptäckte jag till min förvåning att en person som stulit varor för tusentals kronor från familjens företag och som jagas av kronofogden för ett trettiotal betalningsärenden finns på Facebook. Där var hon. Livs levande och det tog mig 10 sekunder att hitta henne. Jag vet precis hur hon ser ut och var hon befinner sig, det vill säga när hon inte gömmer sig för myndigheterna. Jag kan inte låta bli att undra vad som hade hänt om scenariet varit ett annat, om mitt namn istället var Ronny från Hells Angels och om jag satt och slipade mitt basebollträ istället för att fila naglarna. Eller laddade ett vapen.

Det är farligt att vara kriminell i dagens samhälle, och det är farligt att ha skulder. Med dagens teknik vet vi alltid hur alla ser ut och var de befinner sig, med eller utan politiskt inkorrekt FRA-lag. Hon hade tur denna gång att jag är en relativt ofarlig person som på sin höjd är riktigt förbannad. Jag kan inga kampsportsknep från Kill Bill och jag känner ingen Ronny från HA. Men alla är inte lika snälla som jag och det är det som är så otäckt. Klantar man till det här i livet gör man nog klokt i att dissa Fejan. För det är alltid någon som ser dig. Det är alltid någon som känner en "Ronny från HA". Han är hög på steroider, stor som ett hus och vet var din brevlåda bor.       

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0