HIV/Aids informationskampanj startar NU

Myter som tål att avlivas. Du kan smittas av HIV/aids trots att du:

*är heterosexuell
*är vit
*ligger med vita, heterosexuella människor
*lever i en relation (hört talas om otrohet)
*inte ligger med personer som injicerar droger

Första gången jag själv testade mig minns jag att det var ett jävla tjat. Jag höll på att inleda en ny relation och ville testa mig mot "allt som går att testa sig mot". Man hävdade att jag bara behövde testa mig mot klamydia, men jag ville vara 100% säker att jag inte utsatte min partner för fara. Eftersom jag var svensk och varken hade haft sex utomlands eller med en narkoman skulle jag inte få testa mig. Jag tjatade som bara den och till slut, efter mycket om och men, fick jag testa mig mot "allt", inklusive HIV. Att testa sig må vara läskigt och ångestfyllt men det är en skyldighet man har mot sin partner. Jag var, precis som väntat, helt ren men först då jag VISSTE det med säkerhet och jag slapp oroa mig för att jag smittade någon annan med en dödlig sjukdom. Ärligt talat, vem vill ha det på sitt samvete?  

En sådan inskränkt syn hade jag sällan hört talas om. Jag har väl ingen aning om var min tidigare partner har varit, egentligen. Jag känner människor som på allvar hävdar att "nämen jag har ju bara sex med vita, 100% straighta, killar" och att de därför inte kan drabbas. Men vem vet vilka dessa killar haft sex med? Hur många svennekillar åker inte till Thailand varje år och träffar tjejer där, ett land med lika många HIV-smittade som vilket U-land som helst? Eller de kanske bara tar färjan över till Baltikum och har oskyddat fyllesex? De senaste "HIV-männen" det stod om i tidningarna var vita män. Så det är dags att släppa gamla fördomar om vem som är smittad och vem som inte är det. Det är dags att skydda och testa sig OAVSETT vem vi har sex med.

Det finns så oerhört lite information och så mycket fördomar om detta virus så jag planerar en liten informationskampanj här på bloggen framöver, på grund av Smittskyddsinstitutets idiotiska förslag om att avkriminalisera spridning. Håll utkik.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0