Ni som försvarar FRA- öppna ögonen!

Ingen som känner mig har väl vid det här laget lyckats undgå att jag är stark motståndare till nya FRA lagen. Jag finner lagen vara en fullständig katastrof i ett land som säger sig vara demokratiskt att införa en lag som handlar om att övervaka sina medborgare utan att de misstänks för något brott. Mina tankar och åsikter ska inte registreras! En lag som strider mot Grundlagens skydd mot brevhemligheten och avlyssning. Detta i ett land som inte har ett direkt uttalat terroristhot. Förövrigt finner jag tanken på att terrorister skulle planera attentat och utbyta information över okrypterade mail fullständigt vansinnig. De opererar inte över msn. Det finns ett enda mål som nås av FRA lagen och det är vi, folket. Vanliga människor ska avlyssnas utan misstanke om brott, detta är den skrämmande verkligheten i sagens Sverige, 2008.    

Det jag anser vara allra mest skrämmande är de motargument man möts av när man diskuterar nackdelarna med FRA lagen. Argument som att Försvarets Radioanstalt inte är intresserade av mitt privatliv, inte bryr sig om vilka skor jag bar idag eller vilket uteställe jag föredrar och att alla som är vanliga, hederliga samhällsmedborgare kan vara lugna. Uppenbarligen har jag något att dölja om jag inte vill att staten ska läsa mina mail och att jag faktiskt är orolig för lagen och dess eventuella konsekvenser tyder visst bara på "stort ego". För FRA är inte intresserade av att läsa vad du skriver, du är en vanlig liten obetydlig svenne, en droppe i havet. Eller?

Ni som försvarar FRA lagen, er okunnighet är livsfarlig! Kanske inte för er, men för era barn och barnbarn. Vårt motstånd handlar nämligen inte om personlig integritet på det sättet ni tycks tro. Jag förstår er, ni tar demokrati och yttrandefriheten för given för att det är det vi är vana vid. Ni ser inte längre än näsan räcker och det gör er till ett lika stort hot mot demokratin som själva lagen. Jag, liksom de allra flesta andra som är emot lagen HAR faktiskt ingenting att dölja. Vi är vanliga människor med vanliga jobb och helt vanliga liv. I nuläget är nog inte FRA särskilt intresserade av oss. Men vad händer om allting förändras? En regering tar makten som sedan visar sig stå för allt annat än demokrati. Historien har lärt oss om kommunistiska och faschistiska diktaturer. Där yttrandefriheten inte existerar och det finns "tillåtna" och "icke tillåtna" åsikter och religioner. Idag begår jag inget brott, men imorgon? 

Imorgon kan det vara ett brott att yttra sig mot den sittande regeringen. Imorgon kan jag förföljas för att jag är kristen. Imorgon blir jag kanske förföljd om jag har sex med någon av samma kön, eller är gift med någon med en annan hudfärg. Imorgon kontrolleras vilka böcker jag läser, vilka personer jag umgås med, om jag är politiskt aktiv eller inte, vilken musik jag lyssnar på (är den feministisk/kommunistisk/religiös/rebellisk?). När ska vanliga människor börja öppna ögonen och inse att vi som är emot lagen inte är rädda för att försvaret ska läsa om vårt sexliv, vi är oroliga för våra framtida barns rätt att uttrycka sina åsikter, oavsett om är råkar vara "politiskt korrekta" eller ej.      

Vad skyddar oss idag? Att FRA lagen strider mot Grundlagen verkar ingen ens reagera på? Vem ser till att Grundlagen följs? Vilka skyddar oss från samhället, om inte samhället självt. Vi kan inte lita på Dem längre. Detta har gått för långt. Jag är berädd att rösta på det parti som går till val på att skrota FRA lagen helt, oavsett om detta parti stämmer överens med mina övriga åsikter eller ej. Demokratin och rätten att kunna tycka och tänka hur man vill, utan att det registreras eller övervakas, är viktigare än allt annat. Höj skatten! Sänk min lön, se om jag bryr mig! Men bevara mina mänskliga rättigheter.  



Kommentarer
Postat av: Malin

Bra sagt! :P

tumme upp



"Look what they have done to my brain. Well they picked it like a chicken bone..." (Look what they've done to my song)

2008-07-02 @ 21:03:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0