"Åh nej, inte ett till genusinlägg..."

Inget ont om mitt jobb på klädaffärens herravdelning, jag älskar mitt jobb och trivs med det mesta, men en sak är jäkligt orättvist. Tjejerna måste ha svart t-shirt till sin svarta kostym medan killarna har skjorta och smal slips. För det första undrar jag, hur snyggt är det på en skala med t-shirt till kostym, egentligen? Ett år var den randig och så urringad att många av tjejerna valde att ha ett linne under för att skyla sig något, ett år hade den lacktryck (classy?) och idag har den ett diskret tryck i strass (tack, äntligen!). Egentligen är det inget fel på t-shirten som den ser ut idag. Däremot är den enkel och riktigt tråkig att ha på sig.

Killarna däremot är så stiliga. Snygga, välstrukna skjortor, som visserligen tar sin lilla tid att få till men det ser bra och representativt ut. Av nyfikenhet frågar jag en av cheferna om inte vi tjejer borde kunna välja att ha likadana skjortor som killarna om vi ville. Jag jobbar på herravdelningen och tror att den mer androgyna stilen skulle passa bra in på avdelningen. När jag jobbade med herrkläder på ett annat företag där tjejerna fick klä sig som de ville hade jag alltid kostym, skjorta och smal slips. Svaret från chefen blev givetvis ett "nej". Med motiveringen att "då skulle ju killarna också kunna välja att ha t-shirt, det skulle bli blandat". 

Och? Okej, jag tänker inte bli tokinspirerad 70-talet då man levde i kollektiv och var förbannade på samhället och hade ett "tvärtom"-samhälle som ideal. Varenda kvinniska förstår ju att dam inte kan prata tvärtomspråk med världen. Jag fattar ju poängen, det ska se snyggt och enhetligt ut. Pojkarna i blått och flickorna i rosa. Då vet man vem som är vem och vad som är vad och folk slipper bli förvirrade. Är det bara jag som tycker att människor i det här samhället blir förvirrade och upprörda alldeles för lätt? För allt som inte är könsbestämt, vitt, vanilj och heteronormativt är överhuvudtaget jäkligt läskigt i Anna och Anders Svenssons ögon. Men nu behöver vi inte ens gå så långt. Jag ville ju bara ha en skjorta. Det kommer jag aldrig få och det suger lika hårt som mitt pubertala språkbruk när jag är arg.  

Nej, jag vill kunna välja om jag vill ha killarnas eller tjejernas uniform. Vill man ha snyggt och enhetligt får man köra en unisexvariant tycker jag. Det finns ingen anledning att göra skillnad. Annars borde även grabbarna helt klart få ha tjejernas uniform om de så önskar. Det kanske rent av skulle ge dem lite perspektiv. Det sägs ju att man aldrig ska döma någon innan man gått en mil i dennes skor. Samma sak kanske gäller t-shirtar? Det kommer vi aldrig få veta. Kalle har blått och Lisa har rosa. Det blir bra, blått och rosa, det blir bra..  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0